Dunyo COVID-19 pandemiyasidan oldin ham taʼlim sohasida rejadan tashqarida edi. Hisob-kitoblarga ko‘ra, 84 million bola va yoshlar hali ham maktabga bormaydi va taxminan 300 million o‘quvchi hayotda muvaffaqiyatga erishish uchun zarur bo‘lgan asosiy hisoblash va savodxonlik ko‘nikmalariga ega bo‘lmaydi. 4-maqsadga erishish uchun taʼlim tizimini qayta formatlash va taʼlimni moliyalashtirishni milliy investitsiya faoliyatining ustuvor yo‘nalishlaridan biriga aylantirish zarur.

Rasmiy boshlang‘ich maktabga kirish yoshiga bir yil qolganda tashkiliy ta'limda ishtirok etish darajasi 75 foiz atrofida qolmoqda, bu esa 2030- yilgacha barcha qizlar va o‘g‘il bolalarning sifatli maktabgacha ta'lim olishiga erishish maqsadiga erishishdan uzoqdir.

Dunyo bo‘ylab boshlang‘ich maktablarning qariyb to‘rtdan bir qismi elektr energiyasi, ichimlik suvi va asosiy sanitariya kabi asosiy xizmatlar bilan ta'minlanmagan.

Butun dunyo boʻylab oʻqituvchilarning 14 foizdan ortigʻi hali ham milliy standartlarga javob bera olmaydi, 2015-yildan beri vaziyat deyarli yaxshilanmadi.

BRM 4-dasturining asosiy maqsadi hamma uchun ta’lim olish va hamma uchun ta’lim sifatini oshirishdir. 1991-yildan boshlab O‘zbekistonda umumiy ta’limga kirish 98-99,8 foiz darajasida izchil yuqori ko‘rsatkichlarga ega. O‘z o‘rnida, bolalarni maktabgacha ta’lim bilan qamrab olish 2011-yilda 18,2 foizni tashkil etgan bo‘lsa, bu ko‘rsatkich 2020-yilda 50,9 foizni tashkil etadi. Umumta’lim muassasalarida pedagogik oliy ma’lumotga ega o‘qituvchilar ulushi 2011-yilda 94,2 foizdan 2020-yilda 99,1 foizgacha oshgan. Shuningdek, maktabgacha ta’lim muassasalarida pedagogik ma’lumotga ega o‘qituvchilar ulushi 2011-yil 95 foizdan 2020-yil 98,3 foizgacha o‘sishi kuzatilmoqda. Bu bilan birga umumiy ta’limda yuqori savodxonlik saqlanib, o‘quv ko‘rsatkichlarining sezilarli darajada o‘sishi ta’minlanmoqda.

Shuningdek, oliy ta’limga qabul qilish rivojlanish darajasi o‘xshash mamlakatlar ko‘rsatkichlaridan ancha orqada qolmoqda. 25 yosh va undan katta aholining oliy ta’lim tizimi bilan qamrab olinishiga kelsak, ushbu ko‘rsatkich 2011-2020-yillarda 14,4 foizdan 16,5 foizgacha oshgan bo‘lsa ham O‘zbekiston mintaqa va dunyo mamlakatlaridan sezilarli darajada orqada qolmoqda va hozirgi kunda qamrovni bosqichma-bosqich kengaytirish choralarini ko‘rmoqda. Ta’kidlab o‘tish lozimki, shahar va qishloq ta’lim muassasalari o‘qituvchilarining funksional kompetensiyalari o‘rtasida juda katta farq mavjud hamda ta’lim sifatini baholash uchun tegishli tizim ishlab chiqilmagan.

Milliy vazifalar

4.1-vazifa. 2030- yilgacha boshlang‘ich va umumiy o‘rta ta’limni, umumiy qamrovni saqlab qolgan holda, o‘qitishning dolzarb va samarali natijalariga erishishni ta’minlaydigan yangi sifat bosqichiga ko‘tarish.

4.2-vazifa. 2030- yilgacha barcha o‘g‘il va qiz bolalar uchun kichik yoshdagi bolalarni rivojlantirish, parvarishlash va maktabgacha o‘qitishning sifatli tizimlaridan ular boshlang‘ich ta’limni olishga tayyor bo‘lishlari maqsadida to‘liq foydalanish imkoniyatini ta’minlash.

4.3-vazifa. 2030- yilgacha barcha xotin-qizlar va erkaklar uchun arzon va sifatli o‘rta maxsus, oliy, kasb-hunar hamda qo‘shimcha ta’limdan teng foydalanish imkoniyatini ta’minlash.

4.4-vazifa. 2030- yilgacha ishga joylashish, munosib ishga ega bo‘lish va tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanish uchun mehnat bozorida talab katta bo‘lgan ko‘nikmalarga, shu jumladan, kasbiy-texnik ko‘nikmalarga ega yoshlar va kattalar sonini jiddiy ravishda ko‘paytirish.

4.5-vazifa. Ta’lim muassasalari sharoitlarini imkoniyati cheklangan bolalarning manfaatlarini hisobga oladigan darajada yaxshilash orqali nogironlar uchun barcha darajadagi ta’lim va kasbiy-texnik tayyorgarlikdan teng foydalanish imkoniyatini, barcha uchun xavfsiz va samarali o‘qitish muhitini ta’minlash.

4.7-vazifa. 2030- yilgacha barcha o‘quvchilar va talabalarning barqaror rivojlanishiga ko‘maklashish uchun ularning zarur bo‘lgan bilim va ko‘nikmalarni egallashlarini ta’minlash.

4.a-vazifa. O‘quv muassasalarining barcha uchun xavfsiz va samarali o‘quv muhitini ta’minlaydigan shart-sharoitlarini yaxshilash.

4.b-vazifa. 2030- yilgacha oliy o‘quv yurtlarida ta’lim olish uchun ajratiladigan kreditlar va grantlarni, shu jumladan, xalqaro kreditlar va grantlar miqdorini ko‘paytirish choralarini ko‘rish.

4.c-vazifa. 2030- yilgacha malakali o‘qituvchilarning sonini, jumladan, o‘qituvchilarni tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish sohasida xalqaro hamkorlik qilish orqali jiddiy ravishda ko‘paytirish.

Milliy ko'rsatkichlar

  MILLIY KO'RSATKICHLAR 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
1 Indikator 4.2.1. Sog‘lig‘i, ta’lim olishi va psixologik ijtimoiy farovonligi nuqtai nazaridan tegishli ravishda rivojlanayotgan uch yoshdan besh yoshgacha bo‘lgan bolalarning jinsi bo‘yicha ulushi: 5)                                              
  a) barcha bolalar; - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 82,6
  b) qizlar; - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 86,2
  c) o‘g‘il bolalar. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 79,3
2 Indikator 4.2.2. Uyushgan ta’limda bolalarning (boshlang‘ich maktabga rasmiy borish yoshidan bir yil oldin) qatnashish darajasi, jinsi bo‘yicha:                                              
  a) barcha bolalar; 13,8 14,2 14,8 15,1 15,7 15,5 16,5 20,8 18,9 19,7 18 18,6 22,4 20,5 21,8 21,9 29,7 30,8 40,6 62,7 68,0 75,1 84,2
  b) qizlar; - - - - - - - 20,9 18,9 19,7 17,8 18,4 22,6 19,8 20,1 21,6 28,8 30,6 39,8 62,6 68,5 76,4 83,4
  c) o‘g‘il bolalar. - - - - - - - 20,6 18,8 19,7 18,2 18,7 19,5 21,2 21,5 22,6 30,5 31,0 41,2 62,8 67,5 73,9 85,0
3 Indikator 4.4.1. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalari sohasidagi ko‘nikmalarga ega yoshlar va kattalarning ulushi, ko‘nikma turlari bo‘yicha: 8)                                              
  Fayl yoki papkani nusxalash yoki ko‘chirish; - - - - - - - - - - - - - - - - - 38,3 39,4 39,7 39,7 43,5 43,9
  Hujjatdagi ma’lumotlarni nusxalash yoki ko‘chirish uchun nusxalash va joylashtirish vositalaridan foydalanish; - - - - - - - - - - - - - - - - - 19,3 22,4 22,7 23,3 23,6 24,1
  Biriktirilgan fayllar (masalan, hujjat, rasm, video) bilan elektron pochta xabarlarini yuborish; - - - - - - - - - - - - - - - - - 13,8 14,1 14,2 15,2 15,6 15,9
  Elektron jadvalda asosiy arifmetik formulalardan foydalanish; - - - - - - - - - - - - - - - - - 10,0 10,5 11,1 14,0 14,4 14,7
  Yangi qurilmalarni ulash va o‘rnatish (masalan, modem, kamera, printer); - - - - - - - - - - - - - - - - - 4,8 5,4 5,5 4,8 6,8 7,2
  Dasturiy ta’minotni qidirish, yuklab olish, o‘rnatish va sozlash; - - - - - - - - - - - - - - - - - 4,5 4,6 4,6 5,1 5,4 5,8
  Taqdimot dasturi yordamida elektron prezentatsiyalar yaratish (rasmlar, ovoz, video yoki diagrammalar ham kiradi); - - - - - - - - - - - - - - - - - 5,7 6,7 6,8 7,2 7,4 7,8
  Fayllarni kompyuterlar va boshqa qurilmalar o‘rtasida uzatish; - - - - - - - - - - - - - - - - - 4,3 4,4 4,7 5,0 5,8 6,7
  Maxsus dasturlash tili yordamida kompyuter dasturini yaratish. - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,0 0,0 0,1 0,2 1,2 1,4
4 Indikator 4.5.1. Ta’lim tizimidagi paritet indeksi (qishloq va shahar joylari, farovonlik darajasi):                                              
  a) jami; - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,92 0,93 0,92 0,92 0,92 0,93
  b) shahar; - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,91 0,94 0,93 0,93 0,91 0,91
  c) qishloq; - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,92 0,92 0,92 0,92 0,93 0,95
  1 kvintil; - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,92 0,92 0,92 1,07 1,03 1,03
  2 kvintil; - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,97 0,96 0,96 0,91 0,96 0,97
  3 kvintil; - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,90 0,88 0,89 0,90 0,90 0,89
  4 kvintil; - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,88 0,89 0,90 0,93 0,87 0,88
  5 kvintil. - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,78 0,78 0,79 0,78 0,84 0,86
5 Indikator 4.a.1. Maktablarning ta’minlanganlik darajasi:                                              
  a) elektr; 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100
  b) Ta’lim maqsadlari uchun Internetga kirish; 9) - - - - - - - - - - - - - - - - - 87,9 86,3 83,2 78,7 92,5 94,9
  c) o‘quv maqsadlari uchun kompyuterlar; - - - - - - - - - - - - - - - - - 87,3 97,0 96,1 97,5 97,7 97,7
  d) nogiron o‘quvchilar uchun moslashtirilgan infratuzilma va materiallar; - - - - - - - - - - - - - - - - - - 26,5 30,5 32,4 38,0 49,8
  e) ichimlik suvining asosiy manbalari; - - - - - - - - - - - - - - - - - 34,4 79,6 81,2 83,0 86,5 88,1
  f) alohida minimal jihozlangan hojatxonalar; - - - - - - - - - - - - - - - - - 15,4 73,3 76,3 78,9 81,3 86,6
  g) qo‘l yuvish uchun asosiy vositalar. - - - - - - - - - - - - - - - - - 59,0 84,2 86,7 89,5 90,9 91,1
6 Indikator 4.c.1. Ta’lim darajasi bo‘yicha minimal talab qilinadigan malakaga ega o‘qituvchilarning ulushi:                                              
  1. Maktabgacha ta’lim muassasalarida: 10) - - - - - - - - 95,3 95,2 94,7 95,0 98,5 96,3 95,9 97,0 98,0 98,4 95,6 95,8 98,3 98,8 96,1
  a) davlat muassasalarida; - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 95,9 98,6 99,0 97,2
  b) nodavlat muassasalarida. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 95,5 95,9 96,3 87,4
  2. Umumta’lim muassasalarida: - - - - - - - - - - 90,2 94,2 95,2 93,5 96,6 97,4 98,8 99,0 99,4 99,3 99,1 99,0 99,0
  a) davlat muassasalarida; - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 99,3 99,1 99,0 99,0
  b) nodavlat muassasalarida. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 99,5 98,3 92,5 94,3

1) alohida yillar bo'yicha ma'lumotlar qayta hisoblangan

2) 2008-yildan 2017-yilgacha o'rta maxsus ma'lumotli pedagoglarning umumiy sonida o'rta maxsus ma'lumotli pedagoglarning ulushi

3) 2017-2019 yillar, "ZiyoNet"ga ulanish imkoniyati bo‘lgan maktablarning ta'minlanganlik darajasi

Yuklab olish (XLS, 90 КВ)